Odpad známý neznámý
![](/assets/images/edukacni_projekt/cellphone_green.png)
Ahoj parťáci. Já jsem Anténie a představuji vám ještě kamaráda Samfona.
Spolu s Toustovačobotem jsme pro vás připravili výpravu do světa odpadu.
Čím víc nás bude znát odpadová tajemství, tím lépe.
Tak například, třídění zná skoro každý. Ale kde se berou věci, které vyhazujeme? Kam putuje vytříděný odpad? A proč vlastně třídíme?
Odpovědi zjistíte, když vyřešíte následující úkoly. Tak hurá do toho!
Úkol č. 1
Kde se bere odpad? Byl původně věcmi, které někdo vyrobil. Z čeho? Vyplňte doplňovačku a zjistíte, z jakých surovin byly vyrobeny odpadky na obrázcích.
železná
z dolu
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
železárny
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
plechovka od fazolí
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/plechovka.png)
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
kovy
z pískovny
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
sklárna
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
láhev od minerálky
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/lahev.png)
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
sklo
z mořského vrtu
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
továrna na plasty
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
petláhev od limonády
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/petlahev.png)
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
plast
z lesa
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
papírna
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
popsaný sešit
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sesit.png)
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_2-3/lekce1/doplnovacka/sipka.png)
papír
![](/assets/images/edukacni_projekt/classes_0-1/lekce1/otaznik_barva.png)
Těžba surovin přírodě většinou škodí, takže když vyrábíme věci z odpadu, chráníme tím přírodu. Co můžeš udělat pro to, aby se více vyrábělo z odpadu místo z původních surovin?
Úkol č. 2
Doplňte chybějící obrázky do surovinových řetězců. Každý řetězec začíná přírodní surovinou k výrobě.
Plast
![](/assets/images/edukacni_projekt/sipka_kreslena.png)
![](/assets/images/edukacni_projekt/sipka_kreslena.png)
![](/assets/images/edukacni_projekt/sipka_kreslena.png)
![](/assets/images/edukacni_projekt/sipka_kreslena.png)
![](/assets/images/edukacni_projekt/sipka_kreslena.png)
![](/assets/images/edukacni_projekt/sipka_kreslena.png)
![](/assets/images/edukacni_projekt/sipka_kreslena_dlouha.png)
Víte, že:
Třídění odpadu není všude stejné?V každém městě se třídí tytéž druhy odpadu, ale mohou pro ně být určené různé kontejnery. Někde se plasty házejí společně s nápojovými kartony, jinde se nápojové kartony házejí dohromady s papírem. Když jedete na výlet a nevíte si s tříděním rady, pomůžou vám nápisy na kontejneru.